Gilla Kemtvättsguiden på Facebook

Konsumenttips

Vad bör jag som konsument tänka på innan jag använder mig av en kemtvätt och hur gör jag om det går fel?

Finns det någon kvalitetssäkring av kemtvättar?

T-märketDen kvalitetssäkring som finns i branschen idag är den auktorisation som Tvätteriförbundet ger ut. Du märker om en kemtvätt är auktoriserad om den har Tvätteriförbundets T-logotyp någonstans i eller utanför lokalen.

Det man bland annat kontrollerar är de anställdas utbildning och kemtvättens utrustning så att ett fackmannamässigt arbete utförs.

En stor fördel med auktoriserade kemtvättar enligt Tvätteriförbundet är att de garanterar att följa alla rekommendationer och beslut som Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tar och har tagit. Detta kan vara skönt för dig som konsumenttips att slippa föra ditt eget ärende dit (samtidigt som företag inte är tvingade att följa ARNs beslut)

Mer information hittar du på Tvätteriförbundets hemsida.

Vad gör jag om det blir fel?

Kemtvätt räknas som vilken tjänst som helst och faller därför under de allmänna handelsregler som gäller i Sverige.

Viktigt att tänka på innan du lämnar in dina kläder för att minimera risken för att något går fel under tvätten är:

  • - Gå alltid igenom i förväg vad man vill skall genomföras, man kan också tillsammans gå igenom tvättråden på plagget (detta är ofta bra om det är dyra eller ovärderliga textilier, arvegods m.m)
  • - Få en klar bild av vad det kommer att kosta, om kemtvätten är osäker så begär att få ett intervall eller att de får ett godkännande av dig innan de gör saker som kostar mer än en gräns som du själv tycker att det är värt.
  • - Man bör också vara medveten om att vissa fläckar inte går att få bort utan viss åverkan på textilien, detta bör man också diskutera när man lämnar in plagget.
  • - Om det finns fel på dina plagg redan innan du lämnar in dem så be kemtvätten skriva detta på din inlämningslapp som du får med dig, då undviker du att ord står mod ord.

Allmänna reklamationsnämnden har i ett uttalande sagt att ersättning för kläder uppenbart förstörda av kemtvätten/tvätteriet skall ersättas. Dock ej med nyvärdet utan en rimlig ersättning beroende på plaggets ålder.

Vem hjälper mig om jag har problem med återköp/reklamation?

Om det blir fel i just ditt fall så kan du i fall där kemtvätten inte godtar din reklamation i första hand vända dig till konsumentverket. Du hittar din lokala kontaktperson via Konsumentverkets hemsida.

Som sista utväg kan du givetvis göra en anmälan till Allmänna reklmamationsnämnden. Kolla vad som gäller för att göra en skriftlig anmälan.

"För knappar, spännen och blixtlås ansvaras ej"

Den här friskrivningen förekommer ofta hos kemtvättar och står ibland även på kvittot. Det innebär dock inte att att det är del av avtalet, vilket framgår i fall från ARN.

Det innebär alltså att kemtvätten HAR ansvar om knappar, spännen eller blixtlåset blir skadade.

Kassakvittolagen hos din kemtvätt

Se till att alltid be om kvitto för ditt köp, detta är alla handlare enligt lag tvingade att ge ut. Kvitto är ju också ditt bevis på att du faktiskt har använd tjänsten, om något mot förmodan skulle gå fel.

Kassakvittolagen som infördes 2010 gäller även kemtvättar. Där kräver skatteverket att man skall ha en cerifierad kassa samt lämna ut kvitto vid varje köp. (tänk på att en betalningsbekräftelse från kortenheten inte är ett kvitto)

Kvittot är alltid bra att spara då det är ditt bevis på att du köpt en tjänst eller vara om du senare skulle få problem med denna.

Du kan läsa mer om lagarna om kassakvitton hos skatteverket.


Undrar du något som inte står här? Maila oss på henrikojohnny@kemtvattsguiden.se så lägger vi upp svaret här så fort vi kan!

Kemtvättsguiden